Mid-Autumn Celebration at MCM College
滿珍紀念書院「月光所照,皆是故鄉」中秋慶祝活動
Ref. No : CCHG-CJG7ABPosted by :ChloeCheong/UMAC
Department :MCMCPosted Date : 21/09/2022
Category :
Photo Sharing
相片分享





English
Mid-Autumn Celebration at MCM College

Mid Autumn Decoration at Moon Chun Memorial College


Mid Autumn wish making



The moonlight shines as silver, the laurel blooms in the garden, and the rabbit whispers.
A full moon fills the garden, and the College is illuminated.
The paper umbrella and fluttering fan in our hands, the sound of laughter in our ears.
We shared the moonlight with each other regardless of mountains and distances.

Time flies, the days pass by.
Even though the festival has passed, we will continue to write our shared stories.
Let's reflect on the unforgettable Mid-Autumn Festival.

The College was decorated with moonlight, colorful Chinese lanterns and cute little bunnies. College members have taken the opportunity to leave behind good memories in whilst of the COVID policy.
After guessing the lantern riddles, students wrote down their wishes on the cards and hung them in the courtyard, filling the College with hope and warmth. A photo and literature contest with the theme of "Moon in my hometown" was also held online, receiving multiple submissions of good works.
Even though we all came from different places, we were able to enjoy the moon together and have a reunion.
Translated by Claire Wu

Selected submission of photographs and literature work from College members








Literature work

文學作品


見信如晤。我是紅蜻蜓,你在故鄉安好嗎?

皓月當空,我總是疑惑。我不想贊嘆這樣的月亮——它只是怯懦地反射了太陽光,這沒有自主意見,只懂得看著他人犧牲而照亮自己的典範!更為奇怪的是它反射之後的光,都不見橙黃色的明亮,而是帶著清冷的光暈,難道是它終於覺醒了個性?在自己創造屬於自己的光輝和形制?可為何未又把自己打扮成了不曾凌厲,也毫無溫婉的孤芳自賞?

我不想再動筆了。

我永遠都在試探,永遠打不開作者思緒的閘門,散亂在木制環形書桌上的札記在一點點的疊加——可這記錄著懸而不決的問題的文稿無濟於事。我沒有勇氣孤注一擲,用徹夜不眠的工作換取我片刻的心安;我沒有力量行動,用可能在時間的烹飪下發酵膨脹的機會得到我思維的進步;我只有心思遐想,任這渾渾噩噩的無奈繼續下去。

我只想逃脫,任自己墜下深淵,無數的場景跳躍著在我眉目間翻滾。

今晚的夜幕,你能告訴我是何模樣嗎?那懸掛在棕櫚樹上的月亮,穿過稀疏但被路燈照耀的枝椏,零零落落地散落在石子路上的景象,是否照亮了你步履匆匆的慌張?你能描述給我嗎?在那生氣活力洋溢的校園裡,還有誰在心心念念你那獨樹一幟的理論樂章?還有誰在口耳相傳你那任爾東西南北風的服裝?

你不用擔憂千里路遙,聲音稀松我聽不到——我的心足以跨越萬里,捕捉一切音訊。

讓我困頓的天馬行空的想象力編制一下你在做什麼,你一定在和你形影不離的同道中人徜徉在一年一度的競賽準備中吧,在這之間,你怕是沒有機會賞玩這水中月,品鑒這異鄉情了吧。也罷也罷,沒有感情的羈絆,只有事業的糾纏——一心一意,灌注在你最擅長的領域和最心甘情願的奉獻中去吧。

你擔心我背井離鄉嗎?你會感慨我選擇了一條自說自話的路重新啓程嗎?讓我堅挺地告訴你,我絲毫不會想家。就在這凌厲的月下,就在這清冷的光中,我怎敢口出狂言。我只在我廣闊無垠的腦海中。懷想你那無告而別,戀及你那隱我而去;我暗自慶幸沒有鄭重其事以至於荒謬的告別,沒有形制多樣卻掩蓋了真誠的相遇——你的忍讓和清醒,不會被時光磨滅,當然也不會被這清冷的月光隱退。

是的,月光只讓我想到了你。月圓缺人聚散難免有傷。我如今不會憂傷,因為我永遠憂傷。

我總在徬徨和疑惑,我以為我能夠沈溺在我殘酷以至於美麗的工作中——訪求那些早已被智識突破的道路,怎料我更大的精力都花費在了這層出不窮的規章制度上,你以為我在痛苦中尋求幫助嗎?除了我自己,沒有什麼更痛苦,可怕,燦若繁星,風姿綽約——

不要為我害怕。

我不能夠在陽光明媚的林蔭大道里散步,因為我恐懼陽光,我恐懼它把我帶到了一個個同樣燦爛的上午,我在那一望無際的操場上,將目光送上鋼鐵一般鱗次櫛比的建築,我哪可預料到一切鬥轉星移一般的消逝,一去不返。

是的,月光讓我想到了過去,想到了那已成定居的一晃而過的歲月。我知道他們毫無意義,除了浪費我本就薄弱的感情和岌岌可危的精力。那些歲月中的,你的光影,才是我最大的眷戀和明媚。

你在故鄉的忙碌,描繪什麼高深莫測呢?恐怕又要將喜訊和捷報傳回人間吧。

我拿起筆來的倔強,零落的記憶,你感受到了嗎?雖說是滿紙荒唐言,在月光下乘興作詩,倒也游刃有餘;為尊君奉上,無禮可贈,聊表心意:

本是閣中書作郎,風乘月伴吟前堂;

欲抒悠情筆紙處,那想思緒飄故房;

歌頌樂奏似無靚,心正目明亟鋪張;

千里家書情難寄,萬方異旅品佳釀。

順頌

秋祺

紅蜻蜓

2022中秋夜 手書於新義